Информация за Hyperglide на Shimano - Какво представлява?

Hyperglide е името, дадено на специално проектирани венец касети от Shimano, излезли на пазара в края на 80-те години на 20 век. Те се отличават с колела, които не само могат плавно да преместват веригата, но също така да работят съвместно, компенсирайки размера си. Зъбците са така проектирани, че зъбните колела не могат да се продават отделно, т.е. ако желаете да смените едно, сменяте цялата касета.
С какво се различава Hyperglide от стандартните касети?
При масово произведените системи за превключване веригата се мести чрез командите като се измества настрани, докато вече не влиза в контакт със зъбното колело. След това се освобождава напълно и се премества върху съседното колело. За момент колоездачът губи контрол и прави празен оборот, за да компенсира смяната. Hyperglide, от друга страна, позволява на веригата да се намира върху две съседни зъбни колела едновременно. Веригата се зацепва със съседното колело, преди да се отдели от старото, което прави превключването плавно, тихо и почти незабележимо. Така сърцето на колоездача няма да прескача всеки път, щом сменя скоростите.
Механизмът на Hyperglide
За да се превключват плавно скоростите, отделните зъби на едно и също зъбно колело са оформяни различно, за да се създаде временна външна рампа, която да улесни превключването. За тази цел позицията на всяко колело е подравнена с тази на съседите ѝ. Предходни касети са могли да се въртят в различни посоки, но Hyperglide се върти само в една посока, защото едно от езичетата е по-широко от останалите.
Видове велосипеди
Стандартът са шосейни велосипеди е 12-скоростна касета, която се отличава със своето допълнително колело за по-плавно плъзгане на веригата. При планинските велосипеди Shimano предлага две опции: 10-45 и 10-51.

HYPERGLIDE+
Hyperglide от последно поколение за подобряване на скоростта, ефективността и плавността на превключване, независимо от терена. Този нов вид касети гарантират по-добро зацепване на веригата и по-силно задържане, с които ще се чувствате уверени на пътя. Изборът на предавки е богат, като касетите са съвместими както с единична, така и с двойна стъпка на веригата. Основна цел на HYPERGLIDE+ е да отговаря на възможно по-голямо разнообразие от стилове на каране и лични предпочитания.
Демонтиране
Демонтирането на касетите се случва с два инструмента – верижен камшик и ключ за венец-касета. Преместете веригата на най-малкото зъбно колело, след което освободете спирачките. Ако са V-образни, ще имат странично бутало, а за хидравличните ви е нужен специален инструмент. Ако са дискови, няма нужда да ги махате. Задното колело има ос, която държи скоростната касета. Оста се премахва, за да извадите колелото.
Когато извадите задното колело, сложете го да легне и премахнете външния болт (обикновено е гумиран). Поставете ключа за венец касети. Той ще потъне изцяло. Вземете верижния камшик и поставете горната къса верига на един от дисковете. Втората къса верига увийте от долната част, така че двата края да се срещнат. Това ви позволява да държите касетата да не се завърти. Използвайте гаечен ключ, за да разхлабите болта. Отдолу е заключващият пръстен, под който са наредени зъбните колела.

Монтиране
Тъй като Hyperglide са касети, които вървят като комплект, не е нужно да настройвате нищо по самите зъбни колела. Важно е единствено колко далеч се намират от рамката и какъв вид е скоростната главина. В сравнение със старите модели, чиито жлебове са равномерно разположени, тези на Hyperglide са по-широки, за да работят с по-голямо разнообразие от касети. Когато монтирате седемскоростна касета на 8-10-скростна главина, поставете 4,5 мм дистанционер. За десетскоростни касети на 8-9-скоростна главина е необходим 1 мм дистанционер. Ако главината е 10-11-скоростна, е необходим 1,85 мм.
Запомнете, че на седемскоростните главни инсталирате седемскоростна касета, въпреки че 8-9-скоростните са съвместими. За седемскоростните дистанционерът също е 1,85 мм. По същия начин 11-скоростните главини са подходящи само за 11-скоростни касети.