Как да изберем идеалната седалка за колело - 6 топ съвета

Когато карате велосипед, тялото ви е в досег в три точки – петите, седалището и дланите. Докато за ръцете и краката отговаря дължината и височината на рамката, то седалката остава най-персоналният компонент. Почти цялата ви тежест се намира върху нея, което само по себе си носи известен дискомфорт. Със седалката не можете да правите компромиси, нито да разчитате, че моделите, които работят за вашите приятели, ще са удобни и на вас. Съществуват множество фактори, като формата и релефа, подплатата и гъвкавостта на седалката, които оказват силно влияние при продължително колоездене. За щастие, съществуват няколко лесни трика, чрез които да откриете най-удобната и практична седалка за колело.
Мъжки и женски седалки
Ако питате непрофесионален колоездач каква е разликата между мъжки и женски седалки, то той ще ви каже, че мъжките са плоски и твърди, а дамските – широки и меки. Това схващане идва от физиката на мъжете и жените и общоприетият стереотип, че мъжете карат като спортисти, а жените – за удоволствие. Истината е, че при избора на седалки не полът е решаващо значение, а ширината на седалищната кост спрямо ширината на раменете. Това съотношение представлява формата на вашето тяло. Ако изберете седалка, която е твърде тясна, по време на колоездене непрестанно ще търсите баланса си, като се местите наляво-надясно, което поражда допълнително напрежение в глезените и раменете. Ако изберете по-широка седалка, тя ще ви се стори много удобна в началото, но с времето ще усещате все по-осезаемо непрестанното триене от вътрешната страна на бедрата. Правилната седалка не се чувства. Движенията ви са плавни и леки, маневрирате без проблеми и никога не губите контрол над управлението.
А ето и нашият списък от топ 6 съвета за избор на перфектната седалка
1. Точните мерки
Има няколко начина, чрез които можете да измерите разстоянието между седалищните си кости. Първо трябва да намерите твърда повърхност, върху която да седнете (шкафът за обувки е с подходяща височина). Преди да седнете, постелете алуминиево фолио, бял лист или парче картон. Седнете и повдигнете краката си, като се опрете на степенка или на ниска кутия. Стълбите у дома са също подходяща алтернатива – важно е да повдигнете краката си, както при позиция за колоездене. Гърбът ви също трябва да участва. Ако предпочитате агресивен стил на каране (планинско колоездене), се наведете леко напред. За градско и офроуд дръжте гърба си изправен. Изчакайте тридесетина секунди и се изправете. Върху фолиото веднага ще видите следите. За хартията и картона използвайте мек молив. Измерете разстоянието между центровете на двете вдлъбнатини, след което прибавете 20 или 25 мм, за да получите правилният размер за вашата седалка. Сега, след като имате тази отправна точка, е време да решите каква форма е подходяща за вас.
2. Форма на седалката
Съществуват безброй форми и релефи, между които да избирате. Важното е дали искате да се плъзгате по време на колоездене, т.е. дали ще сменяте позициите си. Ако е така, то ви е нужна права седалка с малка извивка в задната част. Дълбоките извивки са за колоездачи, които карат предимно в изправено положение. Профилът на седалката също е от значение – дали е плоска или извита по цялата си дължина. Плоските са предимно твърди и по-удобни, докато извитите може да са твърди или с омекотяваща подплата. Извитите предлагат повече контрол върху велосипеда, тъй като ви помагат по-лесно да въртите педалите. Формата се дели още на Т-образна и крушообразна. Т-образните седалки имат тесен нос, като задната част е по-широка, докато крушовидните имат по-плавен преход. С Т-образната седалка няма да триете бедрата си, докато крушовидната ще ви помогне по-лесно да сменяте позициите си.
3. Подплата и комфорт
Подплатата при седалките за велосипед не е равносилна на комфорт, особено когато става дума за дълги разстояния. Да, определено ще почувствате разликата, но ако залагате единствено на подплатата, големите преходи с велосипед ще се превърнат в мъчение. В колоезденето синоним за комфорт е геометрия. Няколко милиметра нагоре или надолу и седалката ви ще достигне перфектната височина. Същото важи за кормилото. Понякога само толкова ви дели перфектното изживяване.
Самите седалки с подплата са видимо по-широки, с плюш или пружина, абсорбиращи вибрациите от неравния път. Могат да се използват и като ортопедични. Монтират се главно на градски велосипеди и са подходящи за бавно каране по алеи или дълги разходки сред природата. Подплатата съдържа или гел, или пяна. Гелът прилепва към тялото за максимално удобство. Недостатъкът не гела е, че се втърдява по-бързо от пяната (т.е. се износва с времето и губи еластичните си качества). Пяната има способността да си връща формата, като в същото време осигурява по-стабилна опора от гела. Пяната се дели на мека и твърда, като твърдата е за предпочитане при по-дълги разстояния.
Нулевото омекотяване е също вид подплата. Тези седалки имат кожена или памучна подплата с определен релеф, който създава илюзията за омекотяване. Този вид релеф върху седалката може да се стори неудобен за някои, докато за други колоездачи ще се окаже от голяма полза при изкачване. И в двата случая нулевото омекотяване с времето губи изначалната си форма заради триенето и продължителният натиск на тялото.
4. Профил и жлеб
Някои модели седалки имат особена форма – с дълбок жлеб в центъра или продълговат отвор, наречен профил. И двете са предназначени да помагат на кръвообращението ви. За да работят правилно, на всеки десет минути трябва да изправяте гърба си. Можете да прецените дали имате нужда от жлеб или профил според това колко дълго сте способни да седите върху твърда повърхност, без да изтръпне седалището ви. Дори да имате проблем с кръвообращението, изборът на седалка с профил или жлеб си остава изцяло лично предпочитание.
5. Материал
Седалките се изработват от разнообразни видове материали, които влияят на общото тегло, гъвкавостта, устойчивостта, атмосферното влияние и цената. В горната си част седалките имат памучно, синтетично или кожено покритие. Синтетичните са най-разпространени, най-евтини и лесни за поддръжка. Нямат срок на годност, но не е препоръчително да ги държите на слънце. Кожените седалки са класика, при все че първите велосипеди са имали точно такива. Имат синтетични версии, които обаче започват да се лющят, разкривайки плата отдолу. Коженото покритие е тънко, опънато върху метална рамка. Колкото повече карате велосипеда, толкова повече кожената седалка започва да мени вида си и да ви прилепва „като ръкавица“. Недостатъкът на кожените седалки е, че не са водоустойчиви и се нуждаят от поддръжка – веднъж в месеца трябва да ги третирате с балсам за подхранване. Памукът е дишащ и лек материал, който много по-бързо се адаптира към стила ви на каране. Подходящ е за лятно време, но не е гъвкав материал и не позволява бързо приплъзване по седалката.
6. Релси
Обичайно са две и са свързани с колчето. Здравината и гъвкавостта им зависи от използвания материал. Стоманата е здрава и сигурна, но доста тежка. Сплавите са по-леки и по-популярни. Титанът и карбонът са най-подходящи и леки, но и най-скъпи. Ако харесате един модел седалка, е много вероятно да я откриете с различни видове релси.
Изпробване на новата седалка
Правилната седалка и грешната височина са сигурна формула за ужасно първо каране. Високата седалка ще ви накара да смените обичайната си позиция на каране, а твърде ниската ще окаже влияние на раменете и гърба ви. Кракът ви трябва да е 90% изпънат, когато педалът е в най-долна позиция – това е идеалната височина на седалката ви. Понякога вместо да коригирате височината, е нужно да подобрите стила си на каране. Например, на всеки десет минути се изправяйте за кратко върху педалите или когато минавате през неравности. Носете шорти с подплънки за минимизиране на триенето. Помислете дали за вас е по-подходящо колело с пълно окачване или седалка с окачване. Карайте в различни дни при различни условия – сутрин, обед, вечер, в сухо и влажно време, за да свикнете с новата седалка.