Главната отличителна черта на планинския велосипед спрямо шосейния е в наличието на амортисьори. Те имат за цел да омекотят колоезденето. Могат да бъдат монтирани отпред (предно окачване), отзад (задно окачване) или от двете страни (пълно окачване). Въпреки че амортисьорите и ширината на гумите са определящи фактори, те съвсем не могат да ви ориентират как да изберете онзи планински велосипед, който най-добре да отговаря на вашия ръст и фигура. Понякога не става дума просто за модел, а за някакъв дребен детайл като налягане в гумите, височината на кормилото и седалката. Друг път проблемът е в самата рамка – гръбнакът на всеки велосипед.

Зони на контакт

Когато се намирате в движение, тялото ви влиза в контакт с велосипеда на три места – ръцете на кормилото, петите на педалите и седалището върху седалката. Удобството в ръцете ви идва от дължината на рамката и модела на кормилото. Завъртането на зъбците и съпротивлението зависят от огъването на коляното, а то – от дължината на манивелата, към която са прикрепени педалите. Седалката, от своя страна, определя положението на таза спрямо кормилото и под какъв ъгъл се навеждате.

Базисни изисквания

Планинският велосипед трябва да отговаря на досегашния ви стил на колоездене. Т.е. моделът трябва да е такъв, че да не е нужно да променяте навиците си и на практика да започнете от самото начало да се учите как се кара колело. На второ място, рамката е от критично значение. Всички останали компоненти (гуми, капли, кормило, седалка) могат да бъдат настроени или подменени, но не и рамката. Нейната дължина и ширина, както и положението на нейните тръби е от критично значение за вашето удобство. Каквото и да направите на по-късен етап, не можете да промените рамката.

Размери на планинските велосипеди


Размери планински велосипеди

Те се предлагат в три размера – S, M и L (понякога и XL), които в повечето случаи отговарят на вашия ръст. Някои марки предлагат подробни таблици с по-широк диапазон от мерки. Ако ви се налага да избирате между два размера, които имат почти несъществена разлика, изберете по-малкия, защото при него възможностите за фина настройка на компонентите са повече.

Геометрия на велосипеда

Тя зависи почти изцяло от рамката. На първо място се изчислява какво е разстоянието от кормилната вилка до тръбата на седалката, а също дължината от кормилната вилка до курбелите. От тези стойности зависи колко напред можете да изнесете тялото си. Следва да изчислите разстоянието от курбелите до земята, както и височината от горната тръба на рамката до земята. Тази височина показва дали ще можете да докосвате земята безпрепятствено или всеки път ще трябва да накланяте велосипеда и да търсите опора другаде.

Дължина на вътрешния шев

Когато пазарувате велосипеди онлайн, ще забележите множество таблици с размери. За да разберете дали избраният от вас модел е подходящ, трябва да знаете предварително каква е дължината на вътрешния шев на бедрото ви. За целта си сложете спортните обувки или онези, с които обичайно карате. Застанете до стената и поставете книга с гръбчето нагоре във вътрешния шев на бедрото си. Отбележете с молив над гръбчето, след което измерете с рулетка височината. Извадете 5 см и вече имате височината, която да ви ориентира – разстоянието от горната тръба до земята. Ако рамката на велосипеда е много ниска, тези мерки не са ви необходими, но ако е хоризонтално разположена или под съвсем лек наклон, това ще е първото, което да проверите.

Дължина на горната тръба

Тя не включва дължината на самата тръба, а разстоянието от тръбата на седалката до кормилната тръба. Ако разстоянието е твърде голямо, стилът ви на каране ще е по-агресивен. По-късата тръба се счита за по-удобна. За жените се препоръчва дължина от 47 до 50 см. А за мъжете – от 56 до 60 см. Повечето колоездачи се намират в междинната зона – между 50 и 56 см. Когато говорим за ръст, за хората между 160 и 175 см са подходящи рамки в диапазона 50-55 см. За по-високи, 175-190, ще са удобни рамки от 56 до 60 см. Съответно, ако сте по-ниски или по-високи от зададените параметри, дължината на горната тръба трябва да съответства на вашия ръст.

Гуми

Те са от критично значение за терена. При повечето шосейни велосипеди няма подобен проблем, защото теренът обичайно е асфалтиран и най-голямото предизвикателство за тях е дъждовно време, но при планинските велосипеди сте поставени пред множество изпитания – чакъл, пясък, стръмни пътечки, остри завои, храсти и дървета. Широките гуми осигуряват по-добро сцепление и контрол върху неравен терен, докато по-тесните са по-бързи и се ползват за по-гладък терен. Грайферите също играят огромна роля, но като цяло се придържайте към средна дължина. Големите грайфери са необходими само ако се занимавате предимно със спускане и ви е нужен по-голям контрол. Идеалното налягане е 2 бара при планинско катерене и офроуд и 3,4 бара при равен терен.

Правилната стойка

Не е достатъчно да изберете правилният планински велосипед – трябва да знаете и как да седите върху него. Типична грешка на новаците е да плъзгат седалката твърде назад. Това е удобно, но управлението на велосипеда става трудно, особено при изкачване. Седнете по-напред, отпуснете раменете и свийте леко лактите. Коленете трябва да са изпънати до 80-90%.