Настройката на скоростите на велосипеда е ключова за плавно и ефективно каране. Добре настроената скоростна система не само улеснява педалирането, но и предотвратява износването на компонентите. В тази статия ще разгледаме основните настройки за предния и задния дерайльор, както и съвети за избягване на проблеми с веригата.

1. Основни понятия за скоростите на велосипеда

Скоростната система на велосипеда се състои от:

  • Преден дерайльор – контролира смяната на веригата между плочите на курбела.

  • Заден дерайльор – променя скоростите чрез преместване на веригата по венците на задната касета.

  • Команди за превключване – лостове или въртящи механизми, които регулират движението на дерайльорите чрез обтягане или отпускане на жилото.

  • Веригата – свързва предната и задната предавка, пренасяйки мощността от педалите към колелото.

2. Как да настроим задния дерайльор


2.1. Проверка на жилото и обтегача

  • Ако жилото е замърсено или ръждясало, скоростите няма да превключват плавно.

  • При нужда от смазване или подмяна на жилото, използвайте смазка за жила или сменете жилото с ново.

2.2. Регулиране на крайните стопери (L и H винтове)

  • Винт H (High) – контролира докъде може да се движи дерайльорът към най-малкия венец.

  • Винт L (Low) – контролира движението към най-големия венец.

  • Регулирайте така, че дерайльорът да не позволява веригата да изпадне от касетата.

2.3. Настройка на обтягането на жилото

  • Ако скоростите не превключват добре нагоре (по-голям венец), жилото може да е твърде отпуснато.

  • Ако не се връща на по-малък венец, жилото е твърде обтегнато.

  • Регулирайте чрез реглажния винт на командата, докато превключването стане плавно.

3. Как да настроим предния дерайльор

3.1. Проверка на позицията на дерайльора

  • Той трябва да бъде успореден на предните плочи и на разстояние 1-2 мм от най-голямата плоча.

3.2. Регулиране на крайните винтове (L и H)

  • Винт L (Low) – контролира границата към най-малката плоча.

  • Винт H (High) – ограничава движението към най-голямата плоча.

  • Регулирайте така, че веригата да не изпада извън плочите.

3.3. Настройка на жилото

  • Ако дерайльорът не се движи достатъчно нагоре, жилото може да е отпуснато.

  • Ако не се връща надолу, жилото е твърде опънато.

  • Коригирайте с реглажния винт на командата.

4. Избягване на проблеми с веригата

  • Избягвайте кръстосването на веригата – например, най-малката предна плоча с най-малкия заден венец, защото това води до износване.

  • Поддържайте веригата чиста и смазана – редовно почиствайте и смазвайте, за да избегнете скърцане и бавно превключване.

  • Сменяйте износените компоненти навреме – ако венците или веригата са твърде износени, настройките няма да помогнат и ще е необходима подмяна.