Как да настроим скоростите на велосипеда за по-плавно каране?

Настройката на скоростите на велосипеда е ключова за плавно и ефективно каране. Добре настроената скоростна система не само улеснява педалирането, но и предотвратява износването на компонентите. В тази статия ще разгледаме основните настройки за предния и задния дерайльор, както и съвети за избягване на проблеми с веригата.
1. Основни понятия за скоростите на велосипеда
Скоростната система на велосипеда се състои от:
Преден дерайльор – контролира смяната на веригата между плочите на курбела.
Заден дерайльор – променя скоростите чрез преместване на веригата по венците на задната касета.
Команди за превключване – лостове или въртящи механизми, които регулират движението на дерайльорите чрез обтягане или отпускане на жилото.
Веригата – свързва предната и задната предавка, пренасяйки мощността от педалите към колелото.
2. Как да настроим задния дерайльор
2.1. Проверка на жилото и обтегача
Ако жилото е замърсено или ръждясало, скоростите няма да превключват плавно.
При нужда от смазване или подмяна на жилото, използвайте смазка за жила или сменете жилото с ново.
2.2. Регулиране на крайните стопери (L и H винтове)
Винт H (High) – контролира докъде може да се движи дерайльорът към най-малкия венец.
Винт L (Low) – контролира движението към най-големия венец.
Регулирайте така, че дерайльорът да не позволява веригата да изпадне от касетата.
2.3. Настройка на обтягането на жилото
Ако скоростите не превключват добре нагоре (по-голям венец), жилото може да е твърде отпуснато.
Ако не се връща на по-малък венец, жилото е твърде обтегнато.
Регулирайте чрез реглажния винт на командата, докато превключването стане плавно.
3. Как да настроим предния дерайльор
3.1. Проверка на позицията на дерайльора
Той трябва да бъде успореден на предните плочи и на разстояние 1-2 мм от най-голямата плоча.
3.2. Регулиране на крайните винтове (L и H)
Винт L (Low) – контролира границата към най-малката плоча.
Винт H (High) – ограничава движението към най-голямата плоча.
Регулирайте така, че веригата да не изпада извън плочите.
3.3. Настройка на жилото
Ако дерайльорът не се движи достатъчно нагоре, жилото може да е отпуснато.
Ако не се връща надолу, жилото е твърде опънато.
Коригирайте с реглажния винт на командата.
4. Избягване на проблеми с веригата
Избягвайте кръстосването на веригата – например, най-малката предна плоча с най-малкия заден венец, защото това води до износване.
Поддържайте веригата чиста и смазана – редовно почиствайте и смазвайте, за да избегнете скърцане и бавно превключване.
Сменяйте износените компоненти навреме – ако венците или веригата са твърде износени, настройките няма да помогнат и ще е необходима подмяна.