Карането на велосипед със скорости предлага значително предимство в управлението на усилието и скоростта по време на движение. Добрата комбинация и правилното използване на скоростите може да направи карането ви по-лесно и по-ефективно, като ви позволява да се справите с различни терени – от стръмни хълмове до дълги равни пътища.

В тази статия ще разгледаме как правилно се комбинират скоростите на велосипед, как да ремонтирате вътрешни скорости, какво включва смяната на скорости и ще разгледаме различните видове скоростни системи, включително електронни и вътрешни скорости. Ще обърнем внимание и на правилната техника за смяна на скоростите и команди за управление на скоростите.

Как се комбинират скоростите на велосипед

За да се възползвате напълно от предимствата на скоростната система на велосипеда, е важно да разбирате как да комбинирате предавките. Повечето велосипеди имат две основни части на скоростната система – предни венци (предна касета) и задни венци (задна касета).

  • Предната касета обикновено има между 1 и 3 венци, които управляват основното съотношение на усилие към скорост. По-големите венци изискват повече усилия за педалиране, но предлагат по-висока скорост на равен терен. По-малките венци са по-лесни за педалиране и са подходящи за изкачване на стръмни участъци.
  • Задната касета обикновено има от 7 до 12 зъбни колела, които осигуряват по-прецизно регулиране на съпротивлението и скоростта. По-големите зъбни колела предлагат по-ниско съпротивление, докато по-малките ви позволяват да развивате по-висока скорост.

Основни правила за комбиниране на скоростите

  1. Комбинирайте правилно предния и задния венец: Когато използвате по-големите предни венци, е най-добре да използвате по-малки зъбни колела на задната касета. Обратното важи за по-малките предни венци – те работят най-добре с по-големите зъбни колела отзад.
  2. Избягвайте "прекръстосани" комбинации: Не използвайте най-големия преден венец с най-големия заден зъбен венец или най-малкия преден венец с най-малкия заден венец. Това увеличава натоварването на веригата и може да доведе до износване.
  3. Сменяйте предавките постепенно: Променяйте скоростите плавно, за да не натоварвате ненужно веригата и скоростната система. Не е препоръчително да сменяте от най-ниска към най-висока скорост наведнъж.

Ремонт на вътрешни скорости на велосипед

Вътрешните скорости за колела, известни също като скоростни главини, са затворена система, при която механизмът за смяна на предавки се намира вътре в задната главина на велосипеда. Те са по-устойчиви на замърсяване и изискват по-малко поддръжка, но понякога се налага ремонт.

Какво може да се повреди при вътрешни скорости?

  1. Синхронизация на предавките: Ако смяната на предавките не е плавна, може да има проблем със синхронизацията на системата. Това може да се дължи на неправилно настроени кабели или износване на механизма.
  2. Износване на механични части: Вътрешните зъбни колела и лагери могат да се износят с времето, което води до трудно превключване на скоростите или блокиране на механизма.
  3. Регулиране и поддръжка: Вътрешните скорости изискват периодична смазка и регулиране. При проблеми със смяната на скоростите е добре да проверите кабелите и да направите основна настройка на главината.

Как да извършим основни ремонти?

  • Регулирайте напрежението на кабелите, за да се уверите, че смяната на предавките е прецизна.
  • Ако има блокиране или зъбни колела, които не се сменят правилно, може да се наложи разглобяване на главината и смазване на частите.

Смяна на скорости колело

Смяната на скорости или скоростната система на велосипеда е един от най-честите ремонти, които колоездачите правят. С времето кабелите и скоростните механизми могат да се износят, което води до неточна работа.

Основни стъпки при смяна на скорости

  1. Проверете кабелите и командите: Износените кабели могат да причинят проблеми със смяната на скоростите. Проверете дали кабелите не са протрити или ръждясали и ги подменете при необходимост.
  2. Проверете зъбните венци и веригата: Износените зъбни колела и верига също могат да предизвикат затруднения при смяната на скоростите. Ако венците са износени, ще е необходимо да ги подмените.
  3. Регулирайте скоростите: Регулирайте предавките с помощта на винтовете за фина настройка, така че всяка предавка да се сменя плавно и без прекъсвания.

Вътрешни скорости за колело

Вътрешните скорости са затворени в задната главина и са предпочитан избор за градски велосипеди, където устойчивостта на атмосферни влияния е от съществено значение. Те са надеждни и изискват по-малко поддръжка в сравнение с външните скоростни системи.

Предимства на вътрешните скорости

  • Устойчивост: Вътрешните скорости са защитени от прах, кал и вода, което ги прави подходящи за градски условия.
  • По-малко поддръжка: Тъй като механизмът е затворен, износването на частите е минимално.
  • Лесна употреба: Смяната на скоростите е лесна и плавна, дори когато велосипедът е спрял.

Електронни скорости за велосипед

Електронните скорости са сравнително нова технология, която навлиза във велосипедния свят. Те позволяват автоматична или електронно контролирана смяна на скоростите чрез бутон, вместо традиционните механични команди.

Как работят електронните скорости?

Системата е задвижвана от батерия, която подава електрически импулси към малки мотори, които сменят скоростите. Това осигурява много точна и плавна смяна на предавките, като елиминира нуждата от механични кабели.

Предимства на електронните скорости

  • Прецизност: Електронните скорости предлагат много точна и бърза смяна на предавките.
  • Лесна поддръжка: Няма нужда от регулиране на кабелите, което намалява нуждата от редовна поддръжка.
  • Автоматизация: Някои системи предлагат автоматична смяна на предавките в зависимост от терена и усилието.

Команди за велосипед

Командите за велосипед са устройствата, чрез които колоездачът сменя скоростите. Има различни видове команди – от механични до електронни.

Видове команди

  1. Механични команди: Това са най-разпространените команди, които се управляват чрез кабели, свързани към зъбните венци.
  2. Електронни команди: Тези команди са част от електронните системи и работят чрез бутони, които подават сигнали към моторите за смяна на предавките.
  3. Ротационни команди: Те се управляват чрез въртене на ръкохватките и са често срещани при вътрешните скорости.

Правилно сменяне на скоростите

Правилното използване на скоростите е от решаващо значение за ефективното каране и дългия живот на компонентите на велосипеда. Неправилната смяна на скоростите може да доведе до износване на веригата и зъбните колела.

Съвети за правилно сменяне на скоростите

  1. Сменяйте скоростите преди трудни участъци: Ако очаквате стръмно изкачване, сменете на по-ниска предавка преди да започнете изкачването, за да избегнете прекомерното натоварване.
  2. Избягвайте смяната на скоростите при прекомерно натоварване: Когато педалирате силно, избягвайте да сменяте предавките, тъй като това може да причини износване на веригата и зъбните венци.
  3. Поддържайте плавен ритъм на педалиране: Правилната смяна на скоростите ви помага да поддържате равномерно педалиране без рязки промени в усилието.

Обобщение

Скоростната система на велосипеда е ключов компонент за комфорта и ефективността по време на каране. Независимо дали използвате външни, вътрешни или електронни скорости, правилното комбиниране и смяна на предавките е от съществено значение. Също така е важно да поддържате скоростната система в добро състояние, като редовно проверявате и подменяте компонентите, когато е необходимо.

С малко практика и правилни знания, ще можете да използвате максимално възможностите на своя велосипед, като се наслаждавате на по-лесно, ефективно и приятно каране.