Видове хидравлични спирачки и кои са най-добрите видове

Използването на хидравлични спирачки, при велосипедите, гарантира по-голяма точност, надеждност и безопасност, при спиране. Най-често с такъв вид спирачна система са снабдени планинските велосипеди, предназначени за преодоляване на стръмни склонове и изкачвания. Хидравликата е неразделна част и от високоскоростните велосипеди, тъй като тя позволява по-бързото и точно намаляване на скоростта.
Видове хидравлични спирачки за велосипед
Хидравличните спирачки на велосипеди, се различават основно по конструкцията на спирачния цилиндър. В зависимост от броя бутала, те се разделят на еднобутални, двубутални и многобутални.
Еднобуталните са най-евтиният вариант, но все по-рядко се използват, при новите модели велосипеди.
Хидравличните спирачки с две бутала, са класическият и най-често срещан модел. Този вид хидравлика се използва, при повечето велосипеди, като обхваща категориите от най-бюджетните до най-добрите и скъпи модели.
При хидравличните спирачки с четири бутала, последните са закрепени по две от всяка страна на ротора. Такава хидравлика се използва при велосипедите, които се нуждаят от по-голяма спирачна сила, като тези за екстремни дисциплини, като спускане, ендуро и други.
Освен по броя бутала, хидравличните спирачки за велосипеди се различават и по закрепването на щублера, по монтирането на ротора и вида на накладките.
Видове закрепване
Хидравличните спирачки, се закрепват към рамката, по различни стандарти. Закрепването им се влияе и от това, дали спирачната система се монтира на предното или на задното колело на велосипеда, както и от размера на ротора. Ето защо, съществуват няколко стандарта на закрепването му, които са:
– IS е международен стандарт, чиято опция за монтаж е доста остаряла и се използва все по-рядко
– РМ е най-разпространеният стандарт за закрепване на щублера, който се използва, при повечето модерни велосипеди
– FM представлява плосък монтаж, който се използва, предимно при шосейните и велокрос велосипедите.
Видове монтаж на ротора
Съществуват няколко стандарта, за закрепване на ротора към главината на колелото на велосипеда, с хидравлични спирачки. Най-използвания стандарт на монтаж е Centerlock на Shimano.
От голямо значение за скоростта на спиране на велосипеда е вида и размера на ротора. в зависимост от структурата си, роторите биват еднослоен, на паяк и плаващ.
Еднослойният ротор е най-евтиният вариант, който се състои от солиден стоманен диск.
Роторът със структура на паяк се състои от няколко елемента, като вътрешната част, обикновено е направена от алуминий, който разсейва по-добре топлината, генерирана от триенето на накладките на диска.
Плаващият ротор е подобен на ротора на паяк, но при него паякът е прикрепен към накладката със специален нит.
Видове спирачни накладки
Накладките, при хидравличните спирачки на велосипеда се различават, както по форма, така и по материала на производство, който е от съществено значение за спирачната сила на превозното средство. Видовете накладки, според степента на спирачната мощност са:
- Organic, които имат относително ниско ниво на триене, а оттам и слаба спирачна мощност
- Полуметални, които са със сравнително по-добра модулация и съответно по-висока спирачна мощност
- Метал, които са с високо ниво на триене
- Керамични, които са с най-високото ниво на триене, но се използват сравнително рядко, защото са много скъпи.
Кои са най-добрите видове хидравлични спирачки?
Как да ремонтирате / сервизирате хидравличните спирачки на велосипеда
Продължителната експлоатация и някои различни фактори, неминуемо водят до повредата на хидравличните спирачки на велосипеда. Ето защо, спирачките трябва да се проверяват и обслужват редовно. Преди да се предприемат действия, по тяхното ремонтиране, трябва да се извършите необходимата диагностика.
За да разберете точно какъв е проблемът, първо трябва демонтирате колелото, на което той се е проявил. Следва много добре да се почисти спирачната машинка, което най-лесно може да стане с помощта на четка за зъби. Когато си осигурите достъп до работещите бутала, първо трябва да ги натиснете с отвертка и след това леко да натиснете лоста на спирачката. При нормална работа и двете бутала трябва да се движат напред. Ако някое от тях обаче е задръстен, то ще трябва да се опитате да отстраните проблема. Освен за повреди, буталната система трябва да бъде проверена и за течове. Ако се установи изтичане на спирачна течност, това означава, че групата цилиндър-бутало е износена, поради което следва да се сменят буталата и уплътнителните пръстени.
След извършване на ремонта и когато системата вече е сглобена, следва тя да се напълни със спирачната течност и да се обезвъздуши. Обезвъздушаването на хидравличната системата се прави, за да се изгонят въздушните мехурчета от всички тръби и цилиндри, които пречат на хидравликата да работи правилно.
Ако се притеснявате сами да се справите, може и да ни посетите на място в някой от нашите магазини Martobike.
Вижте тук : Магазини Martobike
Първо трябва да се постави прозрачен маркуч върху обезвъздушителния болт, а другият му край да се спусне в буркан, в който трябва да има малко спирачна течност. След това трябва да се отвори резервоара за спирачна течност на дръжката и да се установи дали тя е на максимално ниво. При необходимост трябва да се долее още спирачна течност. Следва помпане на дисковите спирачки, натискайки спирачния лост няколко пъти. След това той трябва да бъде фиксиран в натиснато състояние и в същото време да се развие винта за изпомпване на спирачната машина. по този начин се постига изтласкването на мехурчетата от тръбата. След това винтът трябва незабавно да се затегне и едва тогава да се освободи дръжката и да се напомпа отново. Тази процедура трябва да се извърши няколко пъти, докато цялата система заработи както трябва. Това се усеща по твърдостта на спирачния лост.