Курбели
Информация
Курбелите са сърцето на велосипеда. Те се състоят от три части – ос касета, рамо и плоча (от една до три). Курбелите имат две рамена, разположени на 180 градуса едно от друго и свързани помежду си с ос. Рамото може да бъде изработено от различни материали – карбон, алуминий или стомана, като стоманените обичайно се срещат при по-старите модели велосипеди и BMX. Най-често срещани са алуминиевите. Те са здрави и твърди, съществуват и варианти с куха сърцевина. За по-леко и безпроблемно каране се препоръчва рамо от въглеродни влакна. Те са предназначени за състезания и офруд терени.
Подмяна
Ключов елемент при подмяна на курбелите е да съобразите дължината на рамото или на целия механизъм. Шосейните курбели обичайно са дълги 175 мм, но колоездачите с по-дълги или по-къси крака може би ще предпочетат 165 мм или 180 мм обхват.
Плочата позволява на веригата да задвижва задното колело. Плочите обикновено се изработват от лека алуминиева сплав или по-евтина стомана. Закрепени са чрез болтове към основа с четири или пет разклонения. Размерът и броят на плочите, както и техните зъбци, зависят от типа на велосипеда и стила на каране. BMX моделите имат една плоча, докато шосейните и планинските имат две-три. Зъбците на плочата могат да бъдат къси и продълговати, в зависимост от модела на веригата и дължината ѝ. Плочите биват кръгли и овални, като по-широките модели имат допълнителна стабилност, изградена чрез геометричния им дизайн.
Не на последно място е ос касетата, която свързва двете рамена на курбелите. Във вътрешността на компонента има редица от лагери, които спомагат за въртенето. По-старите ос касети са имали лесно сменяема тръба, около която се въртят лагерите, докато сега те са по-големи и се намират по-близо до краищата на оста. Външните ос касети предлагат стабилност и са сравнително олекотени. Керамичните лагери се смятат за дълготрайни в сравнение с популярните стоманени. Обичайната ширина е 68 или 73 мм при стандартните и 68 и 70 мм при шосейните велосипеди.