Лапи/Колчета

Механизъм
Ролята на лапите (колчетата) при велосипедите е невероятно проста – те гарантират, че кормилото е здраво захванато към кормилната вилица. От вида на лапите, материала и размерите им зависи на каква височина може да се издигне кормилото и как ще се справи на различни видове терен. Ето какво прави колчетата толкова важни, заради което е нужно да се избират с внимание.
Днес по-голямата част от произвежданите велосипедни лапи са без резба. Те се закрепват директно към кормилната вилица. Колчетата обикновено са изработени от алуминиева сплав, но за професионални велосипеди ще откриете модели от карбон. Лапите са универсални и могат да паснат на различни размери, като 1 1/8-инчовите са най-разпространени. По-старите са с едноинчова ширина на кормилната тръба, докато определени експериментални модели са 1,5-инчови. Скобите също са широко приложими, като стандартните размери са 25,4 мм, а по-големите могат да са 31,8 мм, отличавайки се със здравина и издръжливост.
Избор на лапи
При избора на лапи по-важен е винаги въпроса за тяхната дължина. Колоездачите на велосипеди за шосе и градски условия предпочитат колчета, които прилягат на личните им предпочитания и им помагат по-лесно да позиционират кормилото си. При офроуд колоездачите обаче видът на лапата е от решаващо значение, защото те определят дали велосипедът ще се справи с избрания от тях терен. По-късите лапи правят колелото по-отзивчиво на управление, на бързи и резки движения, което определено е предимство при изкачване и спускане. Дължината им варира между 40 и 50 мм.
Повечето предпочитат средната дължина от 60-80 мм, която предлага перфектен баланс между управление и позициониране на педалите. Степента на издигане е умерена, около 6 градуса. Състезателните лапи са сравнително по-дълги: 100-120 мм с нулева или минимална степен на издигане. Това помага на ездача да заеме правилната позиция при състезание. Съществуват и раздвижени лапи, които позиционират кормилото в крива от -30 до 40 градуса. Подходящи са за смяна между различни стилове колоездене.