Задни дерайльори

Видове
Задният дерайльор е механизъм, който се намира над венеца на задната гума. Той мести веригата, свързана с курбела, по звездите през техните зъбци. Обтегачът е важна част от подвижните компоненти на велосипеда. Той трябва да е изправен и съвместим с останалите части, за да синхронизира и координира работата им.
Повечето велосипеди, които имат няколко предавки, използват заден дерайльор. Изключения правят моделите, които имат вградена скоростна кутия. Обичайно това са електрическите велосипеди. Популярни са и моделите с преден и заден обтегач. Предният също мести веригата между звездите на курбела, които могат да са две или три на брой. Шосейните колела са именно такива, докато планинските предпочитат една звезда на курбела.
Задните дерайльори се предлагат в различни размери, защото движат вериги с различна дължина. Размерите на обтегачите са три, но производителите обичайно използват собствена терминология за всеки, което може да ви се стори объркващо, ако нямате предишен опит и наблюдения.
Планинските велосипеди имат тройна венец касета и затова използват големи и средни дерайльори. Пътните модели с двойна венец касета имат малки обтегачи. Дължината на веригата, големината на зъбците и разстоянията между звездите във венеца също са важни. По-големите дерайльори имат по-широк диапазон на предавки, като ви осигуряват стабилна верига и намаляват хлабавостта при смяна на скоростите. Ако обаче карате през наистина опасни терени с много скали и дървета, подобен едър компонент би могъл да се закачи и отчупи. С по-малък обтегач ще се чувствате по-безопасно, но тогава ще трябва да внимавате с напрежението, което оказвате върху веригата. Не на последно място, по-малките задни дерайльори обикновено сменят предавките по-бързо, по-леки са и е по-малко вероятно да се повредят.
Съществуват обтегачи със съединител, който държи напрежението в механизма постоянно. При смяна на скоростите върху неравен терен, дерайльорът може да започне да подскача и съществува опасност веригата да се откачи от зъбците. Съединителят може да бъде изключен по всяко време, ако превключването между скоростите ви се стори твърде осезаемо и „твърдо“.