Жила/Брони
Жилата са свързваща част между спирачния механизъм на волана и този на гумата (традиционен или дисков). Жилото е усукана стоманена тел, покрита с изолация. В зависимост от модела, някои части на жилото може да не са изолирани, т.е. да останат открити, което ги прави податливи на външни влияния.
Разположение
Жилата се разполагат по два начина – едни са прикрепени плътно към рамката, докато други минават през вътрешността на рамката и са напълно защитени. Краищата на жилата са захванати с пружина, която е монтирана в спирачния апарат или свързана с дерайльора.
Видове
Съществува разлика между спирачните и скоростните брони, тъй като и едните, и другите са отговорни за различни компоненти и функции на велосипеда. Затова и жилата са изградени по различен начин. За да работи правилно и да издържи дълго, без риск от повреда, спирачката трябва да оказва значителна сила върху спирачния апарат. Затова и дебелината на жилото е по-голяма, а във вътрешността е навито спираловидно.
Съвременните скоростни предавки имат обозначения (индекси), които са свързани с предния и задния дерайльор. Превключвателите преместват веригата по звездите, докато велосипедът е в движение и колоездачът върти педалите. При предавките се прилага по-малко сила, но тъй като кабелите са по-тънки, движенията на пръстите трябва да точни и прецизни. Кабелите са увити на два слоя и задължително имат уплътнение, което максимално да намали триенето.
Жилата се навиват през особено тесни извивки за превключвателите, така че има голям шанс да се износят. Ако планирате сами да смените жилата на велосипеда си, никога не купувайте жило за предавка, ако искате да поправите спирачките си. Обратното също важи. Смесването на жилата може да се окаже опасно, защото рискувате влакната да не издържат в сюблимния момент.
Жилата за спирачки и скорости си приличат по това, че краищата им са обезопасени с нипли. Формата на ниплите е различна за всеки велосипед – при планинските те са цилиндрични, докато при шосейните са крушовидни.