Поддръжка
Ако дълги години сте карали велосипед, знаете че двете екзистенциални неща за неговата поддръжка са добър майстор и подходящ магазин за резервни части. Има, разбира се, моменти, в които трябва да се справите сами. Всичко може да се случи, когато сте на път, затова и базисните знания как да поддържате велосипеда си изправен, най-малкото ще ви дадат увереност и хладнокръвие да се справите с проблема. Не е разумно обаче да чакате да се случи беда. Поддръжката включва редовна проверка на компонентите и екипировката преди каране.
Преди каране
Проверката се случва много бързо. Първо, огледайте гумите и ги напомпайте, ако се налага. Изследвайте повърхността за порязвания, цепнатини и лющене. Това са показатели, че външната гума трябва скоро да се смени. Проверете изправността на спирачките и QR автоматите, като внимателно освободите спусъка и се уверите, че оста е плътно прилепнала. Уверете се, че кормилото се намира перпендикулярно на предната гума и че седалката не се е изместила. Повдигнете задната гума и завъртете педала, за да се уверите, че веригата се движи плавно и че няма нужда от намасляване.
При редовно каране
Гумите са онези компоненти от велосипеда, които се износват най-бързо, затова и трябва да ги проверявате на всеки 3-4 дни. Колкото по-високо е налягането в гумите, толкова по-кратко могат да го задържат. Опитайте се да държите стойностите между 5 и 9 бара. Включете в сметките си диаметъра на гумите, ширината, терена и собственото си тегло. Налягането при планинските велосипед е 2-3 бара, т.е. то е доста по-ниско за сметка на по-широките гуми, заради което не е нужно да ги проверявате толкова често.
Профилактична проверка
Тази проверка се извършва на всеки две седмици или след като изминете поне 300 км. На първо място, проверете дали веригата не се е отпуснала, дали е суха или мръсна. Ако е, смажете я по дължина и повдигнете задното колело, за да го завъртите. В случай, че живеете в район с висока влажност и чести валежи, вероятно ще се наложи да смазвате веригата си по-често. Проверете челюстните/дисковите спирачки. Почистете рамката основно, след като свалите колелата.
Почистване на велосипед
Нужно е да имате под ръка голямо количество парцали – отделно за рамката и за смазване на веригата или бронята. Четките са също необходимост, защото достигат до труднодостъпни места и се справят с прах и дребни камъчета. Обезмаслител, смазка за веригата (мокра или суха), вода и сапун са също в списъка.
Обезмаслителят се справя с лепкави петна. Избягвайте да ползвате керосин или терпентин. Когато смазвате веригата, тя задължително трябва да е чиста. Мократа смазка е предназначена за терени с висока влажност, тъй като е по-малко вероятно да се отмие. Ако я ползвате при сухо време, прашинките ще полепнат по нея. За такива случаи има суха смазка, но тя ще падне, ако внезапно плисне дъжд.
Други практични съвети за поддръжка
1. Ако трудно натискате спирачката или превключвате бавно скоростите, няколко капки тефлоново масло ще ви решат проблема. Избягвайте този трик при моделите с батерии.
2. Съществуват два вида вентили – Presta са по-тънки и трябва да се отвият, преди да започнете да помпате. Schrader са копие на автомобилните.
3. Не ползвайте разтворител, за да смажете веригата си.
4. Когато сменяте педалите, гледайте левия да е от ляво, десния – от дясно. Ако сбъркате, ще трябва да купите нови курбели.
5. Най-лесният начин да свалите задната си гума е като превключите скоростите на последната предавка, така че веригата да се премести върху най-малкия диск. Ако е в средата, по-трудно ще прекарате колелото през веригата и дерайльора.
6. В случай, че ремонтирате велосипед за пръв път, не го обръщайте с главата надолу, за да не надраскате седалката, кормилото и да разместите важни компоненти. Запечатайте целия процес на клип, в случай че забравите коя част – къде се намира.