Шосейни велосипеди

Шосейните велосипеди са проектирани да се карат бързо върху гладка настилка. Те имат тънки и гладки гуми, по-високо разположена седалка и извито надолу кормило. Тази особеност ги прави подходящи за любителски състезания. Шосейните велосипеди обичайно са по-леки от стандартните. Могат да се справят с разнообразни настилки, но колоездачите усещат удобство единствено върху асфалт. Повечето шосейни велосипеди не са способни да пренасят тежки товари, така че не са предпочитан избор за екскурзия или работа.
Дизайн и видове
Тъй като дизайнът не предполага силно натоварване, за разлика от планинските модели, шосейните имат по-малко на брой спици и по-леки капли. В началото шосейните велосипеди са произвеждаха с тесни капли, но сега те стават все по-широки, за да гарантират по-добро сцепление с въздуха. По-големите като обем гуми осигуряват гладко каране и има по-малък шанс да се спукат. Налягането при този вид гуми играе важна роля – колкото по-високо е, токова по-леко вози, заради което варира от 4,8 до 8 атмосфери.
Курбели и касети
Курбелите са компактни и полукомпактни, с различен брой зъбци – 34, 36 или 39. Новите, 12-скоростни модели, имат опции с 33, 35 и 37 зъбци. Броят на дисковете на венец касетата също варира, като при старите модели се срещат с три, докато по-съвременните имат само по един, тъй като са далеч по-практичен избор. За по-плавна смяна на скоростите е важно разликата между височината на звездите да е възможно най-малка. Такива касети обаче не са подходящи за трудни терени и офроуд.
Извито кормило
Извитото надолу кормило предлага редица възможности. На равен терен то помага на гърба ви да заеме подходящата позиция за дълъг преход и изкачване, докато при наклон и спускане можете да увеличите контрола си, като пренесете ръцете си върху извивките. Това създава усещане за „издърпване“ на велосипеда назад и скъсява времето за реакция при непредвидени обстоятелства. Механизмите за превключване на скоростите и спирачките нямат определен стандарт и зависят от производителя.