Поръчали сте велосипед онлайн, но не знаете как да го сглобите? За целта ще са ви необходими инструменти, които вероятно вече имате у дома. Пригответе регулируем гаечен ключ и 15 мм гаечен ключ (13 мм за детски модели). Ще са ви нужни още ножици, секачи, кръстата и плоска отвертка, шестограм (еврейски ключ) от 4 до 8 мм. Помпата е опционална, но най-вероятно гумите няма да са напомпани достатъчно. Някои модели велосипеди ще ви предоставят мини комплект с необходимите инструменти, но е най-добре да сте подготвени.

Разопаковане на кутията


Велосипедите се съхраняват и пренасят в широки, но плоски картонени кутии. Основното тяло на велосипеда заема повече пространство, като някои марки предварително са монтирали и двете колела, докато при други ще е нужно да монтирате сами предното колело. Използвайте макетно ножче, за да отстраните внимателно скоча. Извадете всичко от кутията и я огледайте внимателно да не би да е останало нещо важно на дъното. Ако велосипедът е без предна гума, възползвайте се от височината на кашона, за да го подпрете. Ако и двете гуми са монтирани, то страничната част на кутията ще е фабрично прегъната, така че да знаете точно къде да я сгънете, за да извадите по-лесно колелото. Използвайте ножицата и секачите, за да отстраните аерофолиото и разпенения полиетилен, с които са обезопасени рамката и кормилото. При планинските велосипеди с дискови спирачки ще забележите пластина на задната гума. Отстранете я внимателно, без да докосвате дисковата спирачка с пръсти, тъй като мазнината от кожата ви ще повлияе негативно на естествения лубрикант, с който са поркити.

Монтиране на кормилото


Независимо от вида на кормилото, то винаги е свързано с рамката заради спирачната и скоростната система, така че бъдете изключително внимателни, когато го разопаковате. Поставете го така, че да не пречупите кабелите и жилата в тях. Кабелите най-вероятно са усукани около центъра си, затова завъртете два-три пъти кормилото, за да ги освободите. Уверете се, че колчето и вилицата са вертикално разположени и хоризонтално спрямо седалката. Колчето е с един, два или четири болта, като последния вид се състои от две части. Ако горната пластина не е върху колчето, потърсете я в малката кутия.

В центъра на кормилото ще забележите маркировка от хоризонтални линии, която ще ви помогне да промените ъгъла на захват, което, от своя страна, променя стила на каране. Ако кормилото е от въглеродни влакна (карбон), проверете дали е нанесена монтажна паста и дали трябва сами да я нанесете. Кормилото има три позиции на каране – основна, повдигната и снишена. Основната е стандартна, универсална; повдигнатата служи за спокойно колоездене сред природата, докато снишената е по-спортна, идеална за изкачване на стръмни терени. Когато изберете идеалната позиция, започнете да завивате болтовете Х-образно, като редувате болтовете. Ако почувствате съпротивление, отвийте болта и отново започнете да го завивате, докато всички са на еднаква дълбочина. Стегнете, но не прекалено.

Монтиране на предно колело

В долната си част вилката може да е с два дизайна – отворен и затворен. При затворения оста на предното колело минава през два отвора, докато при отворения дизайн колелото се поставя и маха с помощта на малък лост (подобно на седалките). Когато монтирате велосипед за планинско каране, трябва да обърнете колелото така, че дискът да е откъм страната на предната дискова спирачка. Махнете предпазната част на спирачката и поставете колелото така, че дискът да попада в механизма на спирачката. Наместете колелото и поставете оста.

За да инсталирате колело на вилка с бързо освобождаване, вземете оста, отвийте долната част и махнете едната пружина. Мушнете оста в колелото. Когато отсрещния край се покаже, поставете конусовидната пружина с тесния край навътре и завийте капачето два-три пъти. Поставете колелото между тръбите на вилката и наместете оста върху двата отворени края. Повдигнете лоста от едната страна и започнете да завивате винта от противоположната. Когато завиете винта, обърнете лоста така, че да гледа срещу тръбата на вилката и я натиснете навътре, за да затегнете. Лостът ще се припокрие с тръбата на вилката, без да я докосва.

Последна стъпка при отворените вилки е да наместите V-образната спирачка. Дръпнете жилото, което излиза от дясната страна, така че да мине през улея на лявата. Изпробвайте дали спирачките правят добър контакт с каплите и сте готови.

Монтиране на педалите


Левият и десният педал са различни. Освен това, не всеки модел велосипед има включени педали. Има различни начини, по които педалите са маркирани, за да знаете от коя страна трябва да бъдат поставени. Маркировката може да е цветна или обозначена с буквите L и R, както при слушалките. Ако липсва каквото и да е обозначение, ще се ориентирате по посоката, в която се движи резбата на педалите. При левия педал резбата върви наляво, като гледате отдолу вдясно, перпендикулярно нагоре вляво. При десния е същото – резбата започва отдолу, вляво и продължава догоре – вдясно. Завийте педалите ръчно: левият – обратно на часовниковата стрелка, десният – по посока на часовниковата стрелка. Завийте, докъдето успеете, а след това използвайте 15 мм гаечен ключ. Ако почувствате, че разстоянието между педала и манивелата е твърде малко, а ключът – твърде широк, за да го използвате помежду им, ще ви е нужен инструмент за педали.

Наместване на седалката

Повечето седалки се регулират с помощта на лост, така че не са ви нужни специфични инструменти. Единственото правило е да се съобразите с долната маркировка на тръбата, която ви показва каква е минималната дълбочина, за да е стабилна седалката. За да прецените височината, подходяща за вас, облечете дрехите и обуйте обувките, с които планирате да карате. Когато единият педал се намира в най-ниската точка спрямо рамката, коляното ви трябва да е леко прегънато. По този начин ще използвате същата мускулна група и няма да се изморите толкова бързо.