Лапи/Колчета
Механизъм
Ролята на лапите (колчетата) при велосипедите е невероятно проста – те гарантират, че кормилото е здраво захванато към кормилната вилица. От вида на лапите, материала и размерите им зависи на каква височина може да се издигне кормилото и как ще се справи на различни видове терен. Ето какво прави колчетата толкова важни, заради което е нужно да се избират с внимание.
Днес по-голямата част от произвежданите велосипедни лапи са без резба. Те се закрепват директно към кормилната вилица. Колчетата обикновено са изработени от алуминиева сплав, но за професионални велосипеди ще откриете модели от карбон. Лапите са универсални и могат да паснат на различни размери, като 1 1/8-инчовите са най-разпространени. По-старите са с едноинчова ширина на кормилната тръба, докато определени експериментални модели са 1,5-инчови. Скобите също са широко приложими, като стандартните размери са 25,4 мм, а по-големите могат да са 31,8 мм, отличавайки се със здравина и издръжливост.
Избор на лапи
При избора на лапи по-важен е винаги въпроса за тяхната дължина. Колоездачите на велосипеди за шосе и градски условия предпочитат колчета, които прилягат на личните им предпочитания и им помагат по-лесно да позиционират кормилото си. При офроуд колоездачите обаче видът на лапата е от решаващо значение, защото те определят дали велосипедът ще се справи с избрания от тях терен. По-късите лапи правят колелото по-отзивчиво на управление, на бързи и резки движения, което определено е предимство при изкачване и спускане. Дължината им варира между 40 и 50 мм.
Повечето предпочитат средната дължина от 60-80 мм, която предлага перфектен баланс между управление и позициониране на педалите. Степента на издигане е умерена, около 6 градуса. Състезателните лапи са сравнително по-дълги: 100-120 мм с нулева или минимална степен на издигане. Това помага на ездача да заеме правилната позиция при състезание. Съществуват и раздвижени лапи, които позиционират кормилото в крива от -30 до 40 градуса. Подходящи са за смяна между различни стилове колоездене.
Избор на колчета за кормило
Колчетата за кормило на колело са компоненти, които свързват кормилото на велосипеда с вилката или стойката на велосипеда. Те играят важна роля за стабилността, контрола и комфорта на велосипедиста по време на каране.
Колчетата за кормило са различни по размер, форма и материал. Обикновено са изработени от алуминий или въглеродни влакна, които предоставят лекота и издръжливост. Някои модели могат да съдържат и стоманени или титаниеви елементи за по-голяма здравина и издръжливост.
Те се предлагат в различни размери, които отговарят на диаметъра на кормилото и стержина на вилката на велосипеда. При избора на колчето за кормило е важно да се внимава да бъде съвместимо с размерите на другите компоненти на велосипеда.
Колчетата за кормило могат да имат различни форми, като най-често срещаните са с пряка форма или с наклон нагоре или надолу, което предоставя по-удобна позиция на кормилото за велосипедиста.
Те се монтират върху стойката на велосипеда и се затягат с болтове или гайки, което осигурява здрава и стабилна връзка.
Важно е да се избере колче за кормило, което отговаря на нуждите и предпочитанията на велосипедиста, като се вземат предвид фактори като височина, дължина, форма и материал.
В крайна сметка, колчетата за кормило са важна част от велосипеда, които осигуряват комфорт, контрол и стабилност на велосипедиста по време на каране.
Често задавани въпроси
Какви лапи и колчета се предлагат?
Лапите и колчетата са връзка между кормилото и кормилната вилица. Колчетата са по-дълги и могат да регулират височината на кормилото. Известни са още като „гъши врат“. Лапите са по-къси и приличат на двустранни скоби. Лапите са популярни сред съвременните модели велосипеди. Различните видове лапи и колчета определят колко високо е разположено кормилото и под какъв ъгъл. Височината оказва влияние на положението на ръцете, а ъгълът – на положението на таза спрямо седалката.
От какъв материал са изработени лапите и колчетата?
По-голямата част са от въглеродни влакна или алуминиева сплав, подобно на рамките. Макар алуминиевата сплав да е по-достъпна, това не я прави по-нискокачествена спрямо въглеродните влакна. Ако сплавта е от високо качество, тя е не само по-добра, но и по-лека. От друга страна, въглеродните влакна са отлични за поглъщане на вибрации, които бързо изморяват ръцете и раменете. Някои компании предлагат титаниеви лапи и колчета.
Каква е разликата между лапа и колче?
Разликата е в начина, по който е разположено кормилото. Колчето е по-високо и има чупка в горната си част. По този начин кормилото изглежда „спуснато“, което позволява да се наведете рязко напред и да развиете висока скорост, особено при завои. Лапата, независимо под какъв ъгъл, е извита леко нагоре, прехвърляйки по-голямата част от тежестта ви върху предната гума. Колкото по-дълга е лапата, толкова по-далеч е разположено кормилото.
Как да монтирам колче?
Най-често срещания диаметър на колче е 22,2 мм – това трябва да е и диаметърът от вътрешната страна на кормилната тръба. Ъгълът на колчето може да е статичен (неподвижен) или регулируем. Ако карате по един и същи маршрут и не изпробвате нови стилове, вземете статичен. Ако спортувате и обичате да изследвате природата, вземете регулируем. За да монтирате колчето ви е нужен шестостенен ключ.
Как да монтирам лапа?
Монтажът е лесен – просто отвинтвате болтовете. Важно е преди това да обезопасите кормилото и вилицата, защото кормилото е свързано със спирачките и скоростите, а единственото, което държи кормилната вилица за велосипеда, е болтът върху лапата. Понякога не е нужно да сменяте лапата, а да сложите спейсър, който да повдигне кормилото. Също така се предлагат модели лапи с два ъгъла – от едната страна са 90 градусови, а от другата – 96-градусови.
Каква е разликата между лапи и колчета при демонтажа на кормилото?
Предлагат се два типа скоби за монтиране – с два или с четири болта за лапите и с един болт за колчетата. Най-лесни за монтаж са скобите на лапите, тъй като предната им част може да се свали изцяло. Така не е нужно да сваляте ръкохватките и другите аксесоари върху кормилото.