Компоненти

Да познавате компонентите на велосипеда е като да сте наясно с функциите и предназначението на автомобила, ако сте шофьор. В случай, че някоя част излезе от строя, ще можете да прецените дали ще успеете да се върнете у дома, или ще я поправите сами; как да се ориентирате в магазина за резервни компоненти и кога да се обърнете към специалист. Съвременните модели велосипеди имат действително голямо количество части, но на първо време се запознайте с основните.
Рамка
Тя е гръбнакът на велосипеда, тъй като върху нея са монтирани останалите компоненти – колелата, педалите, кормилото и седалката. Формата на рамката е също важна. Тя трябва да отговаря на височината ви, на стила на каране и терена, на който искате да използвате велосипеда. На пазара се предлагат три вида рамки – от алуминий, карбон и стомана. Алуминият е лек и евтин, но ако пътят е неравен, никой амортисьор няма да ви спаси. Карбонът (въглеродни влакна) е малко по-скъп, но осигурява по-добро изживяване по трудни терени. Стоманата е най-тежка, но и най-евтина и издръжлива. Препоръчва се за дълги разстояния на шосе или планински местности, където са необходими дебели гуми с дълбок грайфер.
Седалка и скоба
Може да се каже, че се предлагат повече видове седалки, отколкото колела. Това е една от частите на велосипеда, които се персонализират най-лесно, особено ако рамката е боядисана в неутрален цвят. Важното за седалката е не само удобството и дизайна, но и да пасне на тръбата. Скобата на седалката обичайно е два вида, като едната се завива с ръчка, а другата има винтове. С първия вид регулирате височината навсякъде, докато вторият е по-стабилен, но изисква инструмент. Скобите също могат да се предлагат в различни разцветки.
Капла
Джантата при велосипедите. Изработва се от карбон или алуминий. Каплите се различават по ширината си, броят на спиците, оста, лагерите и материала. Те се закрепят към рамката с вилица, посредством главина. Лагерите в главината определят колко леко се движи колелото. Каплата има отвори за винтила на гумата. Размерът и видът на гумите зависят от модела на велосипеда. Според това колко често и за какво ще ползвате велосипеда, изберете гуми за асфалт, офроуд или изцяло планински терен.
Стем и кормило
Стемът, известен още като лапа за кормило, е прикрепен към кормилната тръба и помага за управлението на велосипеда. Размерът и съвместимостта на лапата и тръбата е от решаващо значение. Стемът не бива да е нито хлабав, нито твърде стегнат, защото ще затрудни движението. Лапите биват къси, дълги, с рамо и също се предлагат в различни цветове. Кормилото не може да се персонализира така лесно, както седалката. При него е важно да съвпада с лапата, превключвателите и спирачките.
Спирачки
Необходими са на всеки велосипед. Трите вида са – дискови, V-образни и барабанни. Дисковите имат силна спирачна сила, но цената им е значително по-висока. Причината е в механизма, който се самонастройва според ситуацията. V-образните спирачки са най-често срещани, особено при велосипедите за масово производство. Изхабяват се лесно, но се продават навсякъде. Барабанните спирачки са най-добрият избор от трите. Създадени са от материали, устойчиви на атмосферни влияния и са важни, ако карате върху разнообразен терен, в блатисти местности или в райони с висока влажност.
Зъбно колело и манивела
Зъбното колело свързва рамката с манивелата и веригата. Манивелата се върти на шпиндел, който е прикрепен към зъбното колело. Неговото разположение спрямо рамката и големината му често влияят на карането. В отделни случаи може да бъде дори опасен, ако закачи ръба на панталона ви.
Когато купувате велосипед е нужно да следите за стойката си, за напрежението в китките, за глезените си и за височината на рамката по време на покой. Във всяка една ситуация трябва да имате пълен контрол, затова и познаването на отделните компоненти е от такова голямо значение.