Гуми/Капли
Една от тънкостите при каране по асфалт в пек и дъжд, или по селски и планински път е аеродинамиката и силите на съпротивление. Ако някога сте карали велосипед с широки капли във ветровит ден, то със сигурност сте били подвластни на поривите на вятъра. В подобни ситуации е невъзможно да маневрирате добре, дори да направите обикновен завой. Ето защо изборът на гуми и капли зависи не само от предпочитанията ви, но и от терена и годишните климатични условия.
Аеродинамика при ниска скорост
В сравнение със самолетите и автомобилите, велосипедите се придвижват на сравнително ниска скорост, така че за едните и за другите се прилагат различни аеродинамични принципи. Когато се моделират велосипедните гуми, разработчиците изчисляват динамиката, посредством сензори, които улавят и изобразяват движението на въздушните молекули. Това е важен фактор при формулирането на правилната смес за гумите и проектирането на грайферите, така че да намалят максимално триенето. Аеродинамиката е ключов елемент при скоростта. Колкото по-малко е триенето, толкова по-бързо ще се движи велосипеда със същото количество приложена сила.
Съпротивление
Търкането на гумите по асфалта също оказва влияние върху скоростта и управлението. Съпротивлението при движение е триене между две повърхности, една от които е статична, а другата – активна. Колкото по висококачествени са гумите на велосипеда, толкова по-малко съпротивление предизвикват. Гладкото движение се усеща в умереното напрежение в глезените, коленете и китките.
Дълбочина на каплите
Велосипедите с дълбоки капли изтикват въздуха от двете страни на колелата. По този начин триенето на въздуха намалява. Колкото по-нисък е коефициентът на съпротивление, толкова по-висока е скоростта. По тази причина са създадени TT състезателните велосипеди (time trial). Каплата на задното колело е изцяло покрита с карбон, докато предната е широка, с определен брой спици. Дори рамката, основното тяло на велосипеда, е по-ниска, в сравнение с моделите за масово производство. Седалката е разположена високо, а кормилото е на нивото на рамката, така че състезателите да заемат необходимата поза за отлично сцепление.
Ширина на каплите
Последните тенденции сред велосипедите диктуват връщане към широките капли и съответно – широките гуми. Те осигуряват по-добра стабилност и ниско съпротивление, особено при завои. Препоръчаната оптимална ширина също е добър избор. Колкото по-широка е гумата, толкова повече контактни точки има тя с асфалта, за разлика от тесните. Теглото на колоездача също оказва влияние. Тестовете показват, че количеството и гъстотата на въздуха в гумата не се отразяват на триенето.
Стандартни размери на капли/гуми
- 26-инчови: преди сто години те са били стандартът за всички произведени велосипеди. Те са и първите модели за планина. Когато се говори за 26 инча, всъщност се има предвид не ширината на каплите, а на външните гуми, докато реалният им диаметър е 560 мм.
- 27-инчови (630 мм) : вече почти не се срещат. Каплата е малко по-широка от съвременните, което придава на тези модели колекционерска рядкост. Не се отличават с особени предимства, но ако предпочитате винтидж дизайн, този велосипед е за вас.
- 27,5-инчови (584 мм) : появяват се през 60-те години на миналия век във Франция като велосипеди за излет. Каплите са по-малки от съвременните модели за шосе. В сравнение с 26-инчовите велосипеди, 27,5-инчовеите имат способността по-лесно да преодоляват препятствия, контактната им зона с асфалта е по-голяма, както и ротационната инерция на колелото.
-29-инчови (622 мм) : най-разпространените гуми за велосипеди. Предназначени са за градски условия, но се ползват и при планински модели с по-широки капли.
Нестандартни размери на капли/гуми
16-инчовите се срещат предимно при детски велосипеди, съществуват и модели за възрастни, които обаче не се справят добре с неравен терен. Завоите също са предизвикателство. 20-инчовите са маневрени и се карат в изправено положение. 24-инчовите често се ползват от фенове на екстремните спортове и по време на юношески състезания. Съществуват и колела с големи капли: 32- и 36-инчови и, също като по-малките колела, изпитват затруднение при завоите.
Видове
За различните нужди може да разгледате богата гама от външни гуми, вътрешни гуми, за по-спефични нужди пък - лепила и лепенки, бандаж за капли и др.