Спирачки
Независимо какъв велосипед карате и колко често го ползвате, за да имате пълен контрол над него, са ви нужни спирачки. Те ви позволяват да намалите скоростта или напълно да спрете. Като всеки компонент на колелото, те също са склонни да се износят или повредят. За да ги подмените, е нужно не само да знаете към кой вид спадат, но и дали имате възможност да изпробвате различен модел.
Видове
Спирачките се делят основно на три вида – V-Brake, челюстни и дискови . Челюстните използват натиск върху каплите на колелата, за да намалят скоростта. Този тип спирачка се активира от кормилото, посредством спирачен лост и броня. Челюстните видове са най-разпространените скорости, най-лесни за смяна и поддръжка. Разделят се на няколко подвида, като всеки зависи от дебелината на гумата.
Шосейните велосипеди използват челюстна, съединена спирачка, при която двете части са свързани чрез метален мост. Свободните са създадени за по-широки гуми и се срещат при планинските велосипеди. Тези спирачки се закрепват отделно, на всяко от раменете на кормилната вилица, а жилата им минават през специален носещ компонент. V-образната спирачка е вариация на свободната спирачка, като при нея има частичен мост над гумата, който позволява линейно издърпване на бронята. Отрицателната страна на челюстните спирачки е, че не се препоръчват в дъждовно време.
Дискови
Дисковите спирачки могат да са предни и задни. Изработени са от метално-керамична сплав и се състоят от две части – диск и ротор. Поставят се на главината на колелата, което гарантира по-бърза реакция при спиране. Отличават се с висока спирачна мощност, надеждност и функционалност при всякакви метрологични условия. Дисковите спирачки са изключително прецизни и чувствителни към натиска на спирачния лост, позволявайки ви да приложите точно толкова натиск, колкото искате. Дисковите спирачки могат да са механични или хидравлични.
V-Brake
V-спирачките (V-brake) са тип спирачки, които се използват предимно за велосипеди. Те са популярни и широко използвани велосипедни спирачки поради своята ефективност и лесен монтаж.
Те са конструирани с две спирачни щипки, които се прикрепят към вилката и задната рамка на велосипеда. Всяка щипка е оборудвана с гумена спирачна гарнитура, която е придържана към обода на колелото. Когато се натисне спирачният лост, гумената гарнитура притиска към каплите, което забавя въртенето на колелото и спира велосипеда.
Предимствата на V-спирачките са много. Те осигуряват отлично спиране и контрол дори при мокри условия или на спускания. Освен това, те са леки, издръжливи и лесни за поддръжка. Смяната на спирачните блокове е бърза и лесна процедура, която може да се извърши без специални инструменти.
V-brake са съвместими с различни размери на колела и обръчи. Обикновено са намерени на градски велосипеди, MTB (планински велосипеди) и хибридни велосипеди.
Въпреки че този вид спирачки са били популярни през последните десетилетия, някои по-нови модели велосипеди са преминали към по-съвременни типове спирачки като дискови спирачки, които предлагат по-голяма спирачна сила и по-добър контрол върху спирането.
Често задавани въпроси
Как да разбера дали спирачките ми имат нужда от поправка или смяна?
Най-често срещаният проблем при спирачките с калодки е когато при опън жилото не прави добър контакт и триенето се оказва недостатъчно. Друг път проблемът може да е в самите калодки, особено ако частично или изцяло не докосват каплите. Съществуват два вида калодки – изцяло гумирани и с метална основа. Гумираните се износват по-бързо и не оказват толкова силен натиск, докато тези с метална основа могат да паднат от легенчето.
Какъв е правилният начин да се изпробват спирачките?
Ако завиете винта на спирачните калодки по часовниковата стрелка, ще окажете по-голям натиск върху пружината, което ще отдалечи калодките от каплата. Ако разхлабите винта обратно по часовниковата стрелка, пружината ще се отпусне и калодките няма да се намират толкова далеч от каплата, което ще скъси времето за контакт и триене.
Как да направя спирачките си по-силни?
Разликата е в начина, по който е разположено кормилото. Колчето е по-високо и има чупка в горната си част. По този начин кормилото изглежда „спуснато“, което позволява да се наведете рязко напред и да развиете висока скорост, особено при завои. Лапата, независимо под какъв ъгъл, е извита леко нагоре, прехвърляйки по-голямата част от тежестта ви върху предната гума. Колкото по-дълга е лапата, толкова по-далеч е разположено кормилото.
Защо да купя органични калодки?
Органичните калодки са по-тихи и не оставят следи по спирачния диск, защото не съдържат метал. Изработени са от карбон, кавеларови влакна, фибростъкло и смола. Идеални са за сухи терени или планинско колоездене.
Коя течност за дискови спирачки е по-добра?
Всички хидравлични дискови спирачки работят с помощта на течност вместо с жило. Течността може да е минерална или на силиконова основа. Минералното масло издържа по-дълги и не е корозивно, но трябва да използвате само една и съща марка, защото няма стандартна формула за изработването му и различните марки не бива да се смесват. Маслото на силиконова основа е широкодостъпно, но е хигроскопично, заради което е нужно да обезвъздушавате спирачките поне веднъж годишно.
Как се поддържат хидравличните дискови спирачки?
Когато почувствате, че спирачката не прави добър контакт, означава че в системата е навлязъл въздух. Първо, снабдете се с набор за обезвъздушаване и почистете спирачната система със спирт. После разхлабете дясната спирачка, завъртете я нагоре и отвийте главния болт. В него сложете флакона. Отвийте клапана до дисковата спирачка и поставете спринцовката с накрайника. Отвийте болта над клапана и бавно започнете да инжектирате течността, докато старата течност започне да излиза през флакона на върха и да се събира в него. Отстранете накрайника и флакона, без да разливате течността. Почистете добре със спирт и повторете процедурата с лявата спирачка.