Лапата за колело е елемент, който свързва кормилната тръба с кормилото на велосипеда, като по този начин се гарантира здравия захват и устойчивостта, по време на каране. От вида на лапите, от материала, от който са направени и от размерите им, зависи на каква височина може да се издигне кормилото и как колелото ще се справи, при каране на различни видове терен. Тази зависимост, прави лапите едни от най-важните елементи, в устройството на велосипеда.

Какво представляват лапите за велосипед


Лапите са прост по отношение на конструкцията си механизъм, като предназначението им е да се захващат за кормилната тръба, а не да влизат в нея. Те се монтират с чашки без резба, при по-скъпите велосипеди, което означава, че се закрепват директно към кормилната тръба. Ето защо, обикновено са изработени от по-леки и скъпи материали, като алуминий, титан и карбон. Лапите са универсални и могат да паснат на различни размери, като 1 и 1/8-инчовите са най-разпространени. По-старите са с ширина на кормилната тръба от 1 инч, докато при някои експериментални модели те са 1,5-инчови. Скобите също са широко приложими, като стандартните са с размер от 25.4 мм (примерен модел - Раздвижена лапа UNO 25.4x110mm ), а по-големите могат да са с размер 31.8 мм (например модела - Алуминиева лапа Crosser 31.8x35mm DA-205 ), като те са по-здрави и по-издръжливи и са съобразени с дебелината на кормилото. Тези размери са от изключително важно значение за добрия захват и здравото закрепване на кормилото към кормилната тръба.

Дължината и градуса на наклон на лапите са много важни, що се отнася до постигането на удобна позиция за каране на колелото. При велосипедите за спускане, с двукоронни вилки, например, се срещат и лапи с директен захват, към горната корона на вилката. 

Видове лапи за колело

Лапи за велосипед

Лапите, които най-често се влагат, в конструкцията на велосипедите са направени от алуминий, което ги прави изключително леки. Те могат да бъдат фиксирани или регулируеми, с различна дължина, която осигурява допълнително повдигане височината на кормилото. Регулируемите лапи, осигуряват по-голямо удобство по време на каране. Ако кормилото на велосипеда е ниско, то това лесно може да се коригира с тяхна помощ. Допълнителният удължител при тях помага на велосипедиста да поддържа стойката си по-изправена. Освен дължината, с лапите може да се регулира и наклона на кормилото с до 90 градуса. Този вид лапи се предлагат в два размера за захващане към кормилото – 25,4мм и 31.8мм и могат да се монтират на всички видове велосипеди, били те планински, трекинг или градски.

На пазара се предлагат и нерегулируеми лапи за колело, които са с различен захват и различна дължина. По този начин производителите са се постарали да удовлетворят предпочитанията на своите клиенти.

При избора на лапи за велосипед, много важно е да се обърне внимание на тяхната дължина. При моделите за шосейни и градски условия на каране, велосипедистите предпочитат колчета, които по-добре прилягат на личните им предпочитания и им помагат по-лесно да позиционират кормилото на велосипеда. При велосипедите, предназначени за каране офроуд обаче, видът на лапата е от много голямо значение, защото тя е определяща, за това дали велосипедът ще се справи с избрания от него терен. По-късите лапи правят колелото по-лесно за управление, при бързи и резки движения, което определено е предимство при изкачване и спускане. Тяхната дължина е между 40 и 50 мм. Повечето велосипедисти предпочитат лапи със средната дължина от 60 до 80 мм, която осигурява перфектен баланс между управлението и позиционирането на педалите. Степента на издигане на тези лапи е около 6 градуса.

Състезателните лапи са сравнително по-дълги, между 100 и 120 мм с нулева или минимална степен на издигане. Това помага на колоездача да заеме правилната позиция при състезание. Съществуват и раздвижени лапи, които позиционират кормилото в крива от -30 до 40 градуса, като тези модели са подходящи за смяна между различни стилове колоездене.