Планинските велосипеди, известни още като МТБ, превъзхождат всички останали видове велосипеди със своята универсалност - с тях може да се кара в града и извън него, по черни или горски пътища. С широка гама от гуми - от тесни до гуми за кал и зимни гуми - можете да получите сцепление и да се придвижвате във всякакви условия. Основното предназначение на истинския планински велосипед обаче е да се кара уверено по пресечен терен с дупки и неравности, да се преодоляват стръмни наклони и стилове на каране като крос-кънтри, трейл, ендуро, фрийрайд, all-mountain и спускане.

Избор на материал и размер

Основата на всеки велосипед е рамката (конструкцията). Съществуват четири вида материали за рамки:

Стомана

Здрави, но тежки и податливи на корозия. Освен ако не сте Шварценегер и не искате от време на време да помпате мускулите си, като се качвате нагоре по хълма или го пренасяте на места по маршрута, където не можете да карате. Велосипедите със стоманена рамка обикновено са моделите от най-нисък клас.

Карбон (пластмаса, подсилена с въглеродни влакна).

Най-леката, най-здравата и най-издръжливата рамка, но и най-скъпата. Велосипедите с рамка от въглеродни влакна са избор на професионалните спортисти или на тези с достатъчно средства. 

Титан

Меганадеждни и издръжливи, с тегло, близко до това на алуминия, но за разлика от него са значително по-скъпи. Ако се спазва сложният производствен процес на титановата рамка, тя ще издържи поколения велосипедисти и може да бъде счупена само от някой, който е много тежък и кара много агресивно. Титановите рамки рядко се срещат при сглобяемите велосипеди, тъй като често са по-скъпи от карбоновите.

Алуминий

Най-разпространеният материал, използван за изработката на рамки в повечето масови модели МТБ. Различните алуминиеви сплави (7005, 7075, 6060, 6063 и др.) и технологиите за производство на тръби с променливо напречно сечение позволяват на производителите да постигнат добра издръжливост и да сведат до минимум теглото. Това са рамките, които е добре да вземете предвид за първия си планински велосипед.

Качествената рамка за МТБ трябва да е лека и здрава. Какво друго е важно? Геометрия и размер. Правилният размер ще ви помогне да паснете идеално, като натоварвате по-малко ставите и мускулите си и предотвратявате наранявания при внезапно спиране и отскачане. Геометрията на рамката влияе на ефективността по отношение на маневреността и стабилността на велосипеда, способността му да се справя с неравни повърхности и да преодолява с лекота големи препятствия. Всичко това в крайна сметка допринася за динамиката, скоростта на движение и удовлетворението от карането.

Размер на колелото (гумата)

Размер на колелото


Освен размера на рамката, от самото начало трябва да определите и размера на колелата. По-късно можете да подобрите цялото си оборудване, но размерите на рамката и колелата ще останат същите. Изборът на колела зависи от вашите цели и предпочитания.

29-инчови колела

Осигурява най-гладкото каране по малки неравности на повърхността с по-малък ъгъл на завиване, като по този начин подобрява управляемостта, и е лесно да се намери гума, подходяща за всички задачи. При равни други условия обаче те са малко по-тежки в динамично отношение от другите размери.

26-инчови колела

Това е началото на планинското колоездене, "класика в жанра". Те предлагат максимална динамика и маневреност. 26-инчовите колела изглеждат хармонично на малки велосипеди (при рамки за хора с ръст под 170 см по-големите колела принуждават производителя да огъва седалковата тръба и да прилага други трикове).

27,5" - този стандарт идва по-късно от останалите и съчетава характеристиките на 29" и 26". Може би за мнозина това е "златната среда". Задвижването е по-добро от това на 26", а динамиката е по-добра от тази на 29". Въпреки "младостта" на стандарта, вече има добър избор.

Формулата на задвижването

Ако рамката е тялото на велосипеда, трансмисията е двигателят и прави разликата между високия каданс при стръмни наклони, насрещен вятър, кал, пясък, глина и камъни и достатъчния обхват за бързо спускане по добра настилка.

Нека вземем определението за велосипед - това е "превозно средство, задвижвано от мускулната сила на човека". Трансмисията е системата, която предава мускулната ви сила на велосипеда, за да го приведе в движение. Той включва: така наречената "система", която се състои от задвижващи зъбни колела и свързващи пръти; касетата с верижките; веригата; предния дерайльор, който придвижва веригата от една до друга зъбна колело при смяна на предавките; заден дерайльор, който изпълнява същата функция като зъбните колела на касетата и освен това поддържа напрежението на веригата; лостчетата за смяна на предавките, които се намират на кормилото.

Съществуват различни формули за трансмисиите:

Тройни или 3х трансмисии - с три задвижващи зъбни колела на системата.

Дълго време те са били най-разпространената опция за трансмисия при планинските велосипеди и са популярни и днес, защото са най-достъпни.

Двойни, или 2х трансмисии, с две задвижващи зъбни колела в системата.

Двойните колела все повече заместват тройните, тъй като имат по-добро разпределение на предавателните числа. Въпреки че 2х11 все още е много скъп, цената на 2х10 вече е почти равна на тази на класическия 2х9.

Какво е предимството на двустепенната трансмисия?

  • По-малко тегло, тъй като премахва допълнителното зъбно колело от системата.
  • По-малко изкривяване на веригата при външните предавки. Не се налага постоянно да проверявате дали веригата е в правилната комбинация на предното и задното зъбно колело и дали не е в крайно противоположни позиции отпред и отзад.
  • При трансмисиите с 2х предавателни числа предният дерайльор се използва много (многократно) по-рядко. И именно предният дерайльор създава най-много проблеми при смяна на предавките под товар, докато задният дерайльор може да се справи с най-тежките условия и не изисква намаляване на усилието на педалите при превключване. Това е може би най-забележимото предимство и радикално подобрява използваемостта.
  • Тя също така намалява вероятността от приплъзване на веригата, което понякога се случва при рязко или ненавременно превключване от средна на малка предна предавка при изкачване или при кална и камениста почва.

1x единична система с едно задвижващо зъбно колело

Предимството на задвижването 1х е пълната липса на преден дерайльор (и следователно на превключвател и въже), тъй като отпред има само едно зъбно колело. Това дава пълна свобода и интуитивност при избора на предавка. Веригата 1x се отличава и с променлив профил на зъбите, който държи веригата стабилно на мястото си при всякакви неравности и на практика елиминира плъзгането на веригата дори при най-сурови условия. Но това има и отрицателна страна. За да се поддържат приемлив обхват и стъпка, броят на верижните колела на касетата при тези предавки трябва да бъде поне 11, а най-добре 12. Това води до общо увеличение на разходите за предавката и особено за консумативи като верига и касета, така че е трудно да я препоръчаме за първия ви планински велосипед.

Спирачна система

Съществуват няколко различни спирачни системи, но съвременните модели планински велосипеди обикновено имат механични или хидравлични дискови спирачки. Хидравличните спирачки са предпочитан избор, тъй като са по-ефективни и надеждни и се справят по-добре със спирането в мокро време и при каране в кал и локви. 

Надеждни и атрактивни MTB модели могат да бъдат намерени в нашия магазин - martobike.bg Например Trek Marlin 6 е оптималният избор не само за каране по асфалт и кал, но и за офроуд.

В заключение бихме искали да кажем, че има много субективни фактори, които влияят върху избора на велосипед. Дори сред професионалните колоездачи няма консенсус за това кое оборудване е най-добро. А в ниския ценови диапазон често няма реална разлика. Така че вземете решение кой велосипед е най-подходящ за вашите нужди и кой е вашият велосипед. Пълна гама различни видове и модели ще намерите онлайн в секция : Планински велосипеди