Пет неща, които да гледате при покупка на планински велосипед

Модерните планински велосипеди, дори и по-евтините, обикновено се отличават с приятен дизайн и лесно могат да хванат окото на потребителя. Лесно е човек да се изкуши от цвета или от общия външен вид, но ако възнамерявате да карате байка по предназначение (по пресечен терен), а не само да се разхождате с него в парка, има няколко важни неща, на които е добре да обърнете внимание.
Тип планински велосипед
Геометрия и размер
Геометрията на планинския велосипед обхваща няколко важни пропорции, разстояния и ъгли, свързани с рамката и някои от компонентите, включително и виртуални линии и пресечни точки. Тя зависи в голяма степен и от неговото предназначение, за което вече споменахме. Много от новаците в планинското колоездене изобщо не подозират за важността на тези параметри, а от тях зависи както комфортът при каране - дали велосипедът ще ви е удобен и правилен като размер, така и ефективността и увереността – казано най-просто, няма да се чувствате добре на някое стръмно и трудно спускане с байк, чиято геометрия е оптимизирана за изкачвания, и обратното. Темата е много обширна, но ето няколко практични и доказани в практиката неща, които могат да ви дадат първи насоки:- На първо място е важно да определите подходящия размер за вашия ръст. Производителите на велосипеди обикновено дават ясни насоки за това и ако не сте наясно с темата, най-добре е да им се доверите. За повечето модели има и таблици с данни за геометрията при всеки от размерите, в които се предлага байкът – това е ценно за хора, които знаят какво търсят и защо. Такива потребители могат да си позволят и отклонение от препоръките на производителя.
- При равни други условия по-дългите рамки и велосипеди са по-стабилни при каране, но за сметка на това по-малко маневрени и пъргави.
- По-малкият челен ъгъл обикновено се свързва с повече стабилност и увереност при спускане; по-големият ъгъл на седалковата тръба (особено при велосипеди със задно окачване) - с по-ефективна позиция за педалиране.
- По-ниско разположената горна тръба обикновено се смята за предимство.
- Комбинацията от по-къса лапа и по-широко кормило (но без да прекалявате!) обикновено подобрява контрола и увереността при спусканията.
Окачване на планински велосипед
Гуми
- Ако сте избрали правилния тип планински велосипед, може да разчитате, че производителят му в повечето случаи е избрал гуми, които са подходящи за неговото предназначение. Имайте предвид обаче, че за да постигнат по-ниско тегло, повечето байкове в магазина са с гуми, които не са допълнително усилени при стените и протектора. За хора, които са по-едри и с повечко килограми и/или карат по-агресивно и бързо по груби терени, тънкостенните гуми няма да са достатъчно здрави и издръжливи.
- Ако купувате велосипед в по-ниския ценови клас, той почти винаги ще е оборудван със сравнително нисък клас гуми, обикновено с по-ниски грайфери. Това е така, защото тези байкове в голяма степен са оптимизирани и за каране по асфалт. Гумите им обикновено осигуряват леко и приятно усещате на твърди настилки, но сцеплението им може да не е достатъчно, когато терените станат по-стръмни, трудни и нестабилни.
- 29 или 27.5 цола? Много модерен и дискусионен въпрос в последните години, но обобщено може да се каже, че за повечето колоездачи 29-цоловите колела носят доста предимства. Изключение са хората с по-дребен ръст, както и тези, които целенасочено търсят повече пъргавина и повратливост от велосипеда.
Периферни компоненти
Това са педалите, кормилото, лапата, ръкохватките, седалката. В повечето случаи не са най-скъпите елементи в окомплектовката на байка, което за жалост води и до неглижирането им както от страна на някои производители, така и от потребителите. А всъщност повечето от тези компоненти се явявават контактни точки между колоездача и велосипеда, така че значението им за ергономията, комфорта и контрола при каране не е никак малко. За избора на ръкохватки (грипове) и седалка може да прочетете тези подробни статии в блога ни:https://martobike.bg/blog/vidove-rukohvatka-za-kolelo-gripove-i-kak-da-izberem
https://martobike.bg/blog/kak-da-izberem-idealnata-sedalka-za-kolelo-6-top-suveta
Остават педалите. По-скъпите планински велосипеди стандартно се продават без педали и това не е случайно. Дали ще изберете педали с автомати (т.е. със закопчаване на крака), или платформени, зависи от много неща – стил на каране, навици, страхове и какво ли още не. Важното е да сте сигурни, че контактът между крака и педалите е стабилен и надежден. И тъй като фабрично байковете обикновено идват с евтини и не особено добри педали, може да се наложи да ги смените още в магазина с нещо по-добро, отговарящо на нуждите и предпочитанията ви. Това важи в особено голяма степен за по-евтините велосипеди, при които педалите дори не са платформени и общо взето стават за каране само в града.