Спирачка Ротори/дискове
В кои случаи са полезни дисковите спирачки - ротори?
Изключително популярни сред офроуд велосипедите заради издръжливостта си на дъждовно време и мокър асфалт. Дисковете осигуряват надеждно спиране при всякакви метрологични условия. Ако при силен удар огънете колелото си, роторните спирачки ще продължат да работят, докато за V-образните и челюстни спирачки е невъзможно да направят контакт с каплите.
Какви видове има?
За разлика от гумените пера за капли, роторите разчитат на метални или керамични накладки, които не се влияят от топлина или влага, за да функционират. Дисковите спирачки биват механични (с жило) и хидравлични (с течност), като вторият вид осигурява по-голяма спирачна мощност.
Хидравличните дискови спирачки се отличават със затворена система от маркучи и резервоари, съдържащи специална течност, която задейства накладките и буталата. Когато една система е затворена, това я предпазва от проникването на мръсотия, вода и други видове течности, които биха компрометирали спирачната сила. Единствената ви грижа при тази система е да не попадне въздух. В такива случаи се извършва процедура по обезвъздушаване от професионален монтьор или специалист в областта.
Роторите също изискват наблюдение. Особено ако предпочитате планинско каране. Трептенето и вибрациите могат да напукат диска или да направят вдлъбнатини по повърхността. В такъв случай веднага го сменете. За да го почистите, използвайте единствено изопропилов алкохол.
Като видове, дисковите спирачки се делят на три – метални, полуметални и органични. Най-известни са органичните заради своята ефективност и защото няма нужда да загреят. Металните имат нужда да загреят, но пък имат по-дълъг експлоатационен живот. Полуметалните са смес от метални и органични компоненти – нямат нужда от загряване и издържат по-дълго.
Какви са предимствата им пред V-Образните?
Съпоставени с V-образните и челюстни спирачки, роторните предлагат по-голяма спирачна мощност, което означава, че по-лесно контролирате спирачния лост и напрежението в ръката ви не е така чувствително. Това е от голяма полза при дълги и стръмни спускания, където вниманието ви е приковано в релефа. Освен това, роторният диск може да бъде сменен според предпочитанията ви. По-малкият ще компенсира теглото ви, когато не се нуждаете от голяма спирачна сила, а по-големият ще разсейва топлината.