Спирачка калодки
Какво представляват калодките?
Калодките са другото име на накладките. Те представляват онази част от спирачната система, която влиза в контакт в каплата на колелото, за да намали скоростта. V-образните и челюстните калодки са гумирани, докато дисковете са метални, органични или полуметални. При традиционната спирачна система се използва жило, което издърпва калодките към каплата, за да предизвика триене. Точките на опън могат да са хоризонтално разположени или асиметрични. Всичко зависи от това дали има или няма U-образен мост и откъде минава жилото. При дисковите спирачки се използва спирачна течност или жило, свързани с едно или две бутала, които притискат калодката към главината.
Видове
V-образните и челюстни спирачни системи имат сменяеми и несменяеми калодки.
Сменяеми
Сменяемите имат метално легенче с един или няколко винта, в които се слагат гумено перце. Металът е по-устойчив на огъване, заради което сменяемите калодки се считат за по-ефективни. Когато сами сменяте перцата на калодките, обърнете внимание на маркировката върху металното легенче. Там е посочено накъде трябва да гледат перцата. Ако ги поставите в грешна посока, при триене те ще изскочат от легенчето.
Несменяеми
Несменяемите, от друга страна, са изцяло гумирани. Жлебовете им са плитки или дълбоки, два или повече на брой. Основата им е захваната с метален болт, който се закрепя за издължени рамене или U-образен мост. Съществуват несменяеми калодки от висок клас, при които тялото им е излято от различни каучукови смеси. Те се адаптират не само към различни видове капли (метални и карбонови), но и към различни условия – сухо и влажно време, студ и жега.
При дискови спирачки
При дисковите спирачки органичните калодки са направени от каучук, силициев диоксид, кевлар и смола, които минимализират шума. За сметка на това се износват най-бързо. Синтерованите са направени от пресовани едни в други метални частици. Те са издръжливи и се справят отлично в кално и влажно време, но им е нужно време да загреят, преди да започнат да работят. Полуметалните нямат нужда от загряване, по-издръжливи са и са подходящи за дъждовно време.