Спирачка лостове
Позицията и дължината на спирачните лостове зависят изцяло от вида кормило и разположението на ръцете ви. Те винаги трябва да са достъпни и да ви позволяват плавно и пълно издърпване. Различната позиция ги прави по-податливи на повреда, в сравнение с други велосипедни компоненти. Ако чувствате дискомфорт по време на колоездене или пръстите ви бързо изтръпват, стават студени и безчувствени, изберете модел спирачки, които да отговарят на очакванията ви.
Как се сменят спирачните лостове на колелото?
В случай, че сте си избрали ново колело, но спирачните лостове не са онова, което сте очаквали, не се отказвайте от избора си само заради подобна дреболия. Смяната на спирачни лостове е често срещана практика сред колоездачите. Дори да карате същото колело и в миналото да не сте имали проблеми с него, с напредването на възрастта нуждите ви се променят. Освен това, лостовете, като всяка механична част, се износват, намалявайки ефективността си. Не на последно място, дизайнът е от огромно значение, особено за професионалистите, които държат на естетиката и представителния външен вид.
Видове
Лостовете за скорости се делят на два основни вида – за хоризонтално кормило и за извито. Делят се още на лостове за дълго и късо издърпване. При дългото издърпване опорната точка увеличава дъгата на издърпване. Среща се при V-образните и дискови спирачки. При късото дъгата е малка, затова се среща при шосейните велосипеди.
При хоризонталните кормила лостовете имат класически дизайн, докато при извитите те често са интегрирани заедно със скоростите – т.е. един и същи лост се използва за командите и за спирачките. В други случаи лостовете са разположени близо до рамката или високо, на самите рога. Всичко зависи от вашия стил на каране и обичайната позиция на тялото ви. Ако изберете лост, който не е съвместим със спирачната система, това ще доведе до бързото ѝ износване. Монтирането на нов лост изисква да използвате спирт, с който да почистите добре кормилото и новата спирачка, както и маркер, с който да отбележите точната позиция на стария лост, за да получите същата сила на опън. При нужда се консултирайте с монтьор.